Sunday, May 9, 2010

Sumbangan Keluarga dalam Kejayaan Cemerlang


Sumbangan Keluarga dalam Kejayaan Pelajar

“ Pelajar di Kedah memperoleh 21A dalam SPM 2007”

“9A Dicapai dalam PMR 2007”

“Kejayaan Faridah dalam UPSR Didorong Keluarga”

Perkara ini sudah sinonim dalam generasi dotkom pada hari ini. Melalui kaca televisyen, lensa kamera dan dipaparkan di akhbar-akhbar tempatan, scenario dan etos kecemerlangan dihebahkan dan dicanang-canangkan di serata negara. Benak fikiran masyarakat pada hari ini kadangkala cukup sempit dan jumud apabila mereka yang membualkan perihal akademik dicop dan dilabel sebagai “mat skema”. Sesungguhnya, stigma masyarakat kontemporari ini perlu diubah dan dineutralkan. Pelajar-pelajar ini sepatutnya dihargai dan dijadikan tamsilan untuk perkembangan diri mereka. Azali Azlan, pelajar SMKA Yan telah mencipta 21A1. Justeru katanya keluargalah yang menjadi factor utama kejayaan beliau. Persoalannya, apakah bentuk sumbangan keluarga sehingga tercetusnya kejayaan gemilang itu?

Pertamanya, keluarga perlu menunjukkan teladan yang baik kepada anak-anak. Memetik kata-kata Franklin D Roosevelt, tokoh filsuf terkemuka Amerika Syarikat,” Segala-galanya bermula di rumah.” Justeru, cukup jelas, konotasi di sebalik madah beliau tersebut ialah keluarga perlu mempamerkan kelakuan yang baik kepada anak-anak. Keluarga merupakan institusi yang paling ampuh dan paling dekat dengan anak-anak. Mereka perlu membantu perkembangan akademik anak-anak mereka. Sebagai contoh, ibu bapa boleh bersama-sama mengulangkaji pelajaran bersama anak-anak. Hal ini akan dapat menimbulkan motivasi yang cukup kuat dan mampu merangsang intuisi anak-anak untuk terus belajar. Jangan menjadikan perbuatan anda seolah-olah “cakap tak serupa bikin”. Perkara ini amat berbahaya kerana anak-anak akan beranggapan ibu bapa mereka tidak serius dalam melaksanakan tanggungjawab. Hal ini akan hanya menjurus kepada pembelajaran yang tidak konsisten dan hanya bersifat acuh tak acuh. Bak kata pepatah, “ bapa borek anak rintik”. Sehubungan dengan itu, tampilkan kepada mereka abet yang sempurna demi kecemerlangan akademik anak-anak.

Selain itu, keluarga juga perlu menerapkan tamdun iqra’ dalam kalangan anak-anak. Dalam era ledakan maklumat ini, persaingan antara para pelajar semakin ekstrim. Justeru, keluarga perlu emnjadi agen pendorong kepada anak-anak untuk melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan. Pepatah Arab kuno ada menyebut, “membaca kunci pengetahuan” atau “al-qiraati miftahul ilmi”. Rentetan itu, melalui amalan membaca yang disuburkan oleh keluarga, anak-anak dapat meningkatkan ilmu pengetahuan mereka dalam segenap bidang. Tabiat membawa anak-anak ke perpustakaan merupakan satu langkah yang cukup bijak untuk menggalakkan anak-anak membaca. Impaknya, sudah pasti anak-anak akan berasa lebih berilmu dan yakin untuk menghadiri kelas. Semua ini bemula dan berpunca daripada keluarga yang berusaha untuk membudayakan ilmu dalam kalangan anak-anak.

Di samping itu, keluarga juga perlu sentiasa mengambil cakna perkembangan akademik anak-anak mereka. Falsafah China ada menyebut ,” hidup ini umpama roda, kadangkala kita di atas, kadangkala kita di bawah”. Doktrin ini memanifestasikan mesej yang cukup jelas iaitu kejayaan manusia tidak abadi dan kekal selama-lamanya. Kadangkala, kita terkandas di tengah jalan. Bak kata pepatah, “ kusangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari”. Ibu bapa terutamanya perlu memahami situasi anak-anak. Jerkahan dan tengkingan tajam kepada anak-anak tidak patut berlaku apabila anak-anak gagal dalam peperiksaan misalnya. Hal ini kerana perbualan ini hanya akan mengeruhkan lagi keadaan. Kondisi anak-anak akan bertambah parah kerana mentalnya didera dan disumbat dengan makian dan cercaan. Sebaliknya, ibu bapa perlu memberikan sokongan moral dan dorongan untuk mereka terus mencuba. Sekurang-kurangnya, rohani mereka dapat dipulihkan sedikit demi sedikit. Perkara ini amat vital untuk diaplikasikan oleh ibu bapa secara berterusan, bukan bersifat musiman.

Sementelahan pula, keluarga perlu menyediakan keperluan yang mencukupi kepada anak-anak. Acapkali kita dengari, kes-kes pelajar yang tidak lengkap aksesori persekolahannya. Perkara ini bukan berpunca daripada kedaifan atau kesempitan wang, namun perkara ini tercetus kerana sikap ibu bapa yang terlalu mengejar materialistik hingga terlupa akan tanggungjawab mereka terhadap anak-anak. Sikap “bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing “ ini perlu dibanteras secara total. Keperluan fizikal mahupun mental perlu disediakan dengan lengkap bagi membantu kecemerlangan anak-anak. Sebagai contoh, ibu bapa perlu menyediakan alat-alat tulis yang mencukupi, pakaian yang bersih dan rapi serta tidak dilupakan pengisisan rohani dan jasmani. Sekiranya segala keperluan disediakan, sudah pasti anak-anak akan berasa dihargai dan menganggap dirinya asset yang cukup penting dalam keluarganya. Lantaran itu, anak-anak akan dapat melakar kejayaan demi kejayaan yang gemilang dalam peperiksaan.

Sebagai intiha, keluarga merupakan agen penggerak yang paling utama dalam memacu kecemerlangan akademik anak-anak. Keluargalah yang mengajar anak-anak membezakan yang mana satu kaca dan yang mana satu pertama. Perlu disedari, kehidupan marcapada ini cukup menuntut kita untuk benar-benar cemerlang dalam akademik. Anak-anak perlu peka akan hakikat tersebut dan seharusnya anjakan paradigma diimplimentasikan. Mereka merupakan pemimpin pada masa hadapan dan bakal mewarisi tampuk pemerintahan negara. Mahukah negara kita Malaysia ditadbir dan diterajui pemimpin yang bobrok dan kaya dengan pidana? Sudah tentu tidak. Justeru, ibu bapa perlu mendorong dan memberikan sokongan yang sepenuhnya kepada anak-anak demi kecemerlangan mereka.

Fikiran melayang di hujung benak,

Terkenang kekasih yang cukup disayang,

Keluarga pencetus kecemerlangan anak,

Kelak negara cemerlang terbilang.

Akhirul kalam, keluarga pendorong kejayaan anak-anak. Bersama-sama kita membentuk generasi yang berpendidikan. “Anak Berjaya, Keluarga Bahagia”

No comments:

Post a Comment